روابط اجتماعي معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات

مطالب دیگر:
🔑پروژه درس کاربرد بسته های نرم افزاری: بررسی فرآیند ساخت گیتار و سنتور و کاربرد چوب در ساخت آنها🔑دانلود پاورپوینت: پروژه آشنای با معماری جهان، بررسی زندگینامه و آثار فرشید موسوی🔑دانلود پاورپوینت: شبکه های کامپیوتری، بررسی ساختار و توپولوژی و امنیت و خطا در شبکه (جامعترین در🔑دانلود پاورپوینت: بررسی و مطالعه بخش های مختلف PC های قابل حمل🔑دانلود پاورپوینت: بررسی فضای اورژانس در بیمارستان و چیدمان فضای داخلی اورژانس🔑دانلود پاورپوینت: بررسی معماری و پلان های مجتمع مسكوني آلاله (دهكده ساحلي انزلي)🔑دانلود پاورپوینت: جزوه و پاورپوینت درس تشریح و مورفولوژی گیاهی رشته زیست شناسی🔑دانلود پاورپوینت: بررسی بام های سبز و روش های اجرای آن🔑بررسی ابعاد مختلف نورپردازي در ساختمان (بسیار کامل و جامع)🔑بررسی خواص و ویژگی ها و کاربرد و مزایای لوله های PVC🔑بررسی و مطالعه صنايع فرهنگي کشور فرانسه🔑معماري مسجد جامع زنجان🔑بررسی و مطالعه فلسفه ایده آلیسم Idealism (افلاطون و هیگل و فیمته و فروبل و هرس)🔑بررسی نقش و جایگاه ریاضیات در معماری اسلام🔑بررسی آب انبارهای قزوین و مرمت آب انبار قزوين🔑پروژه آماده درس مرمت (كاخ گلستان)🔑بررسی نقش و تاثير تبليغات فرهنگي در ورزشهاي حرفه اي و اثرات ورزش حرفه اي بر جنبه هاي فردي و عمومي🔑جوشکاری آلیاژهای آلومینیوم و برنج و منگنز و فولاد زنگ نزن و جوشکاری چدن با برنج یا لحیم سخت🔑بررسی و آشنایی با الگوریتمهای ژنتیک🔑تحقیق درسی با موضوع مواد هوشمند Smart Materials🔑بررسی اعتصاب و تأثیر آن بر روند جامعه🔑بررسی تاريخچه و وجه تسميه واژه ونداليسم🔑بررسی نقش معلم و ویژگی های ارتباطی معلم در مدیریت کلاس🔑بررسی نقش هوش هیجانی و هوش عمومی در یادگیری🔑آشنایی با سازمان WTO و وظایف آن

این متن شامل 146 صحفه می باشد



جهاني را كه در آن زندگي مي‎كنيم جهان ارتباطات نام گرفته است. با كمك ماهواره‎ها و اينترنت مرزها و ديوارهاي مرئي و نامرئي فرو ريخته و دنيا به دهكده كوچكي تبديل شده است. در اين دهكده كوچك، نظام‎هاي پيشين نابود شده و يا در حال نابودي است ونظام‎هاي جديد با سرعتي وصف ناپذير در حال جايگزيني است. دگرگوني در دانش، دگرگوني در نگرش، دگرگوني در رفتارها و دگرگوني در روابط انساني و اجتماعي از دستاوردهاي اين دگرگوني است. آنچه در اين مقاله مورد بررسي است كاربرد فناوري‎هاي جديد اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و بررسي تأثير آن در ابعاد گوناگون آموزشي، پژوهشي و اجتماعي است. بدين منظور، در اين مقاله ابتدا پيرامون وسايل جديد اطلاعات و ارتباطات و نقش آنها در آموزش و برقراري ارتباطات اجتماعي مطالبي ارائه خواهد شد و سپس به تأثير اين فناوري‎ها در كلاس‎هاي درس و نقش معلمان در اين رابطه مي‎پردازد.


هم‎چنين سعي شده است با بررسي كتب، مجلات و مقاله‎هاي اينترنتي، آخرين نتايج به دست آمده از تأثير فناوري‎ها در كلاس‎هاي درس به ويژه تأثير آنها در تغيير نقش معلمان مطالبي ارائه شود. نقش اين فناوري‎ها درچگونگي برقراري ارتباط معلم با دانش‎آموزان، با همتايان و با ساير افراد جامعه از جمله مطالب اين مقاله است.


با توجه به نتايج به دست آمده توصيه‎هايي براي استفاده بهتر از فناوري‎ها براي برقراري ارتباطات اجتماعي به معلمان، مسؤولين و دست اندركاران آموزشي شده است.
















مقدمه


ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال اطلاعات، احساس‎ها، حافظه‎ها وفكرها در ميان مردم (اسميت، 1988، ص 7). ارتباطات به معناي «تسهيم تجارب» نيز تعريف شده است. در اين معنا، هر انساني تجارب و آنچه در درون خود دارد را با ديگران در ميان مي‎گذارد. برخي از صاحبنظران ارتباطات را پديده‎اي تكاملي مي‎دانند كه به گونه‎ي فراگردي از افراد و نظام اجتماعي كه درآن زيست مي‎كنند، نشأت گرفته و خود به نوبه خود بر آنها تأثير مي‎گذارد. از طريق اين جريان، انسان‎ها و نظام‎هاي اجتماعي تكامل مي‎يابند، تغيير مي‎پذيرند، خود را با شرايط منطبق مي‎كنند، جايگزين مي‎شوند، رشد مي‎كنند.


ابزارهاي ارتباطي وسايلي هستند كه از طريق آن انسان‎ها به خلق، حفظ و توسعه روابط خويش با يكديگر مي‎پردازند. از طريق اين ابزار اطلاعات، دانش و آگاهي‎ها و حتي فرهنگ‎ها مبادله مي‎شود. فناوري‎هاي جديد اطلاعات و ارتباطات از زمره وسايل ارتباطي جديد هستند كه با امكاناتي نظير پست الكترونيكي، اتاق‎هاي گفتگو، گروه‎هاي مباحثه، نفش عمده‎اي در اين فرآيند به عهده دارند.


اصطلاح ”فناوري اطلاعات[1]“ جديداً به ”فناوري اطلاعات و ارتباطات[2]“ تغيير يافته است. البته تفاوت اين دو واژه از نحوه برقراري ارتباط نشأت گرفته است. واژه اول، يعني فناوري اطلاعات به جريان يكسويه ارتباط اشاره دارد كه در اين فرآيند، گيرنده و يا دريافت كننده نسبت به اطلاعات دريافتي منفعل است. واژه دوم يعني فناوري اطلاعات و ارتباطات، اشاره به تعامل بين كاربر و دنياي اطلاعات دارد. بنابراين، واژه دوم به جريان دوسويه ارتباط اشاره دارد كه در اين فرايند، كاربر نقش بسيار فعالي در رد و بدل كردن اطلاعات خواهد داشت. رايانه از طريق جريان فرست و بازفرست اطلاعات، توانايي مردم را براي برقراري ارتباط فوري و آسان از فواصل دور و نزديك فراهم كرده است و از اين طريق موجب تحولات شگرفي در امور گوناگون از جمله آموزش و پرورش شده است. در اين مقاله ضمن اشاره به تحقيقات انجام گرفته در مورد نقش رايانه‎ها در آموزش به نقش ارتباطي آنها توجه خاص شده است.



نقش رسانه‎هاي گوناگون ارتباطي در آموزش


در قرن نوزدهم، گسترش راه آهن و استفاده از آن به عنوان اولين وسيله ارتباطي، كمي بعد اختراع تلفن كه هر فرد مي‎توانست ارتباط فوري و بلادرنگ با افراد ديگر داشته و اطلاعات به راحتي و وضوح سريعاً نقل و انتقال مي‎يافت. سپس، تلگراف، تلكس، ماشين فاكس كه امكان انتقال نوشته را از طريق شبكه‎هاي ارتباطي فراهم مي‎كرد.


استفاده از وسائل الكترونيكي در امر برقراري ارتباط و در نتيجه آموزش از طريق آن، در اوايل سال 1900 از طريق راديو آغاز شد. در اوايل 1924، بي بي سي (BBC) شروع به پخش برنامه‎هاي آموزشي كرد. از آن زمان تا به حال راديو به منزله ابزاري جهت دست يابي افراد ساكن مناطق دور افتاده به آموزش مطرح بوده است.


برنامه‎هاي آموزشي تلويزيون در دهه 30 آغاز به كار كرد (1930)، 20 سال طول كشيد تا برنامه‎هاي آموزشي آن به صورت محبوب و مردمي در آيد، بعد از گذشت 30 سال، فناوري‎هاي رايانه‎اي زمان و مكان را در نورديدند و آموزش را از كلاس‎هاي درس به منازل ومحل كار آوردند و درس‎هاي مجازي، دوره‎هاي مجازي و دانشگاه‎هاي مجازي پديد آمدند. در حال حاضر كاربرد گسترده از امكانات اينترنت در مدارس، نشانگر فناوري‎هاي پيشرفته مي‎باشد.



نقش ارتباطي اينترنت در آموزش و پرورش


امروزه، علم مرز نمي‎شناسد و به گوشه‎اي از جهان تعلق ندارد. همه با هم مشغول ساختن دانش‎هاي نو براي بهبود بخشيدن به نابساماني‎هاي اوضاع جهان اند. اين واقعيت است كه همه جهانيان از


1. Information Technology


2. Information and Communication Technology